Plek voor ideemakers

Bureau

Merkmakers & campagnebouwers

Plek

flex- & vergaderplekken

Café

koffie & boterhammen

Case: AM, DeBuurt

De woningmarkt in Utrecht is krap. Stel je voor dat je kan wonen op een plek vlakbij winkels en groen. Waar je in de buurt kan sporten, koffiedrinken en film kijken. Waar de mensen samen iets leuks van de buurt willen maken…

het team

Dat is in een notendop het nieuwbouwproject waarvoor projectontwikkelaar AM bij O aanklopte! Voor dit nieuwbouwproject in Overvecht zocht AM een naam en communicatieconcept om de plek op de kaart te zetten. Overvecht is een wijk in beweging. Na jaren van negatieve publiciteit is er van alles aan het veranderen. AM ziet dat ook. Daarom ontwierpen zij in een van de drie gebouwen een grote openbare ruimte, waar straks van alles mogelijk is. Een dansworkshop, een potje basketballen, een film bekijken… Iedereen kan zijn talent daar laten zien!

 

Bij O beginnen we zo’n project met een merkbelevingssessie. Een sessie waarin we met verschillende betrokkenen brainstormen over het merk – in dit geval het nieuwbouwproject. Uit alle input die in de sessie komt filteren we de merkbeleving. Daar maken we een heel behapbare merkbeleving van! Die merkbeleving is het fundament, de kapstok voor alle communicatie die volgt.

concept

We bedachten als naam en communicatieconcept: DeBuurt. Een naam die meteen een goed gevoel oproept! Wonen in DeBuurt heeft iets warms, iets bekends. Sociaal, simpel en slim tegelijk. Want de naam is meteen het communicatieconcept.

fotografie

Je kunt in DeBuurt winkelen, wandelen en bewegen. Er is groen, horeca en cultuur. Kortom: het is lekker wonen in DeBuurt. Maar het zijn natuurlijk vooral de mensen die de buurt maken. Verschillende mensen die toch bij elkaar passen. Dát wilden we laten zien met de fotografie voor DeBuurt. We zijn daarom een dag gaan fotograferen in het winkelcentrum van Overvecht. Recht tegenover de plek waar straks DeBuurt staat. Leuk: bijna iedereen die we aanspraken ging graag op de foto! En zo staat de dansleraar naast hondje Whoopy, de ondernemer naast de student en de kapper naast de journalist. Op alle communicatiemiddelen zie je dus echte buurtbewoners!

communicatiemiddelen
Om te beginnen staan rond de bouwplaats de komende twee jaar meterslange bouwhekken met daarop de opvallende DeBuurtportretten. We hebben in de omgeving huis-aan-huis ansichtkaarten verstuurd om de mensen die in de buurt van DeBuurt wonen te vertellen wat er gaat gebeuren. Op de website vind je steeds meer verhalen van lokale helden over hun rol in DeBuurt. En er komt nog meer. Hou je het in de gaten?