Plek voor ideemakers

Bureau

Merkmakers & campagnebouwers

Plek

flex- & vergaderplekken

Café

koffie & boterhammen

de vraag van je leven

Case: zelfmoordpreventie

Zelfmoord is een heftig onderwerp. Je praat er niet makkelijk over. Niet als je zelf met gedachten aan zelfmoord rondloopt, en óók niet als je je zorgen maakt over iemand in je omgeving. Daar wil 113 Zelfmoordpreventie graag verandering in brengen. Want juist praten helpt.

het team

cijfers
Elke dag plegen 5 mensen in ons land zelfmoord. Dat zijn er ruim 1850 per jaar. Onder jongeren is het doodsoorzaak nummer 1. Dat zijn feiten om stil van te worden… Tegelijk is het zo belangrijk om te praten over suïcide. Want praten blijkt het meest effectieve middel in suïcidepreventie.

Nadat we bij O een paar jaar geleden de Ik-luister-campagne voor ProRail hebben ontwikkeld, vroeg 113 Zelfmoordpreventie ons nu voor hun allereerste landelijke publiekscampagne. Natuurlijk wilden we dat. Als we daarin toch eens écht verschil zouden kunnen maken…

strategie
Voor een onderwerp als dit wil je het liefst zoveel mogelijk aandacht. Maar dat kan niet, dit thema ligt gevoelig. Bijvoorbeeld voor mensen die van dichtbij te maken hebben gehad met zelfmoord. En heb je weleens gehoord van het Werther-effect? Dat is kopieergedrag als gevolg van publicaties over zelfmoord. Kortom: we wilden écht voorzichtig zijn. Daarom hebben we voor de strategie goed gekeken naar ervaringen met vergelijkbare buitenlandse campagnes. Daarnaast hebben we de boodschap en aanpak getoetst bij (ervarings)deskundigen. En we doseren de campagne, in drie periodes van twee weken. Offline (radio, print, abri’s) en online (nieuwsartikelen, YouTube-filmpjes, Facebook, AdWords etc). Zo kunnen we de resultaten goed monitoren.

 

boodschap
Hoe doorbreek je het taboe op zelfmoord? Door erover te praten, door het te benoemen en er niet omheen te draaien. Hoe krijg je mensen in gesprek? Door het stellen van een vraag. Een simpele vraag kan het verschil maken tussen leven en dood. Daarom noemen we dit: de vraag van je leven. We laten in de campagne heel concreet zien welke vragen je kan stellen, zoals: ‘Denk je weleens: van mij hoeft het niet meer?’ Of: ‘Denk je weleens aan zelfmoord?’ Daarmee start je een gesprek. En hoewel een gesprek natuurlijk niet altijd een wondermiddel is, is het wél een opening voor iemand die geen uitweg meer ziet. Een uitnodiging om je hart te luchten. Zo kan een vraag een leven redden… Op elk middel doen we ook de oproep om te kijken op 113.nl, waar je meer informatie, filmpjes en een animatie vindt.

 

ontwerp
Net als bij ‘ik-luister’ hebben we gekozen voor een sobere, simpele stijl. Want het is de bedoeling dat niet het ontwerp, maar juist de boodschap alle aandacht krijgt. Ook is het onderwerp van zichzelf al zwaar. Daarom hebben we het bewust licht en helder gehouden. Veel wit dus, zwarte tekst en hier en daar een rood accent, uit de huisstijl van 113 Zelfmoordpreventie. Door te kiezen voor een handgeschreven font komt de vraag nog dichterbij en is het alsof hij echt aan jou gesteld wordt. De oproep is niet mis te verstaan: ‘Ook jouw vraag kan een leven redden. Hoe? Kijk op 113.nl’. Op 113.nl geven we voorbeeldvragen en vertellen we wat je doet als iemand ‘ja’ zegt op de vraag van je leven…

 

resultaat

Een weet je wat nou zo geweldig is: de campagne werkt: de telefoon bij 113 staat roodgloeiend. 113.nl wordt drie keer zo vaak bezocht, de filmpjes worden supervaak bekeken, de artikelen goed gelezen. Kortom; de mensen die hulp nodig hebben, weten de weg te vinden. En daar worden we gewoon een beetje stil van.