Plek voor ideemakers

Bureau

Merkmakers & campagnebouwers

Plek

flex- & vergaderplekken

Café

koffie & boterhammen

Hoe krijg je mensen naar de stembus?

Case: Kies jouw Utrecht – verkiezingen

In 2015 klopt Provincie Utrecht bij O aan voor de campagne Provinciale Statenverkiezignen. Geen verrassing, want in 2011 ontwikkelde O óók de campagne. En in dat jaar had Utrecht voor het eerst in de geschiedenis de hoogste opkomst van Nederland!

het team

heldere boodschap: kies jouw utrecht!
We willen veel mogelijk kiezers naar de stembus krijgen, maar ook duidelijk maken waar de provincie over gaat. Dat doen we met een heldere boodschap: kies jouw utrecht. In sessies met alle politieke partijen bepalen we de belangrijkste thema’s. Deze vertalen we naar herkenbare en prikkelende vragen.

herkenbaar concept
Een duidelijke boodschap, aansprekende thema’s en een herkenbare iconische grafische stijl, dat zijn de pijlers van de campagne. In alle middelen, online en offline, komen de thema’s terug. Want als het gaat om megastallen of windmolens in je achtertuin, dan heeft iedereen een mening. Er valt meer te kiezen dan je denkt!

Potlood_icoon

activerende campagne
We ontwikkelen een multimediale campagne, via een Adwordscampagne, een Facebookcampagne en Twitter prikkelen we kiezers om naar de campagnewebsite te gaan. Steeds koppelen we de boodschap aan de context: moving billboards in het weiland met het thema ‘megastallen’ en busreclame met het thema ‘streekbussen’. En al als megagrote eyecatcher gebruiken we een wisselende projectie op het Provinciehuis.

 

brede mediamix
We werken niet alleen de strategie uit, we doen ook de uitvoering van de campagne. We ontwerpen en produceren alle middelen: campagnewebsite, moving billboards, citydisplays, abri’s, stationsspreads, busreclame, megaprojectie op Provinciehuis, h-a-h verkiezingskrant, Google adwords, display bannering, Facebook-contentstrategie en de geurrilla-acties met rode potloden op de provincieborden.

Een duidelijke boodschap, aansprekende thema’s en een herkenbare iconische grafische stijl, dat zijn de pijlers van de campagne.

de kracht van eenvoud

oproep = boodschap = website

resultaten

in cijfers

5%

5% hogere opkomst dan landelijk

40.000

40.000 bezoekers op kiesjouwutrecht.nl in 3 weken

50%

50% bezoekers website doet kies-hulp (hoogste landelijk)

>5 miljoen

>5 miljoen automobilisten zagen de projectie op het provinciehuis

‘Jullie zijn echt fijn om mee samen te werken. Heel betrokken, erg snel. Niets was teveel en ondanks de oplopende druk bleven jullie relaxed. Een dikke negen!’ – Marit Zwaan

 


terug naar overzicht