Plek voor ideemakers

Bureau

Merkmakers & campagnebouwers

Plek

flex- & vergaderplekken

Café

koffie & boterhammen

FDBCK, Feedback Foundation (ism PostNL)

Case: het merk dat deelt

De afdeling Corporate Responsibility van PostNL is op zoek naar een vernieuwend fondsenwervend concept. Niet om het zoveelste goede doel te starten, maar een initiatief waarmee we mensen op een positieve manier motiveren om samen honger de wereld uit te helpen.

het team

communicatieuitdaging:
PostNL werkt al jaren samen met het World Food Programme van de Verenigde Naties. Zonder daar veel vruchtbaarheid aan te geven steunt PostNL het schoolvoedselprogramma van het WFP in Malawi. PostNL vraagt ons mee te denken over hoe we mensen hierbij kunnen betrekken. De uitdaging: hoe kunnen we op een positieve manier iets bijdragen aan de strijd tegen honger?

 

concept
FDBCK (‘feedback’) staat precies voor wat het zegt: iets teruggeven. FDBCK is het merk dat gek is op delen en dat jou motiveert om hetzelfde te doen. Het idee erachter is simpel: alle kleine beetjes helpen. Door iets concreets bij te dragen aan een betere wereld, geeft FDBCK iedereen een goed gevoel. FDBCK is vooral een positief merk dat een lach op je gezicht tovert.

 

aanpak
Samen met een bonte verzameling van enthousiaste mensen (van PR specialisten tot topkoks) hebben we verschillende ‘belevingssessies’ georganiseerd bij O. Wij hebben honderden suggesties, motivaties en associaties teruggebracht tot een rode draad: van delen word je blij. Vanuit die gedachte kwamen we op het merk FDBCK: 5 letters die staan voor een positief verhaal. FDBCK is een feelgood merk.

 

producten
Voor FDBCK hebben we een serie leuke producten ontwikkeld in een herkenbare stijl: wenskaarten, shoppers, kookboeken, etc. Op elk product zie je precies hoeveel schoolmaaltijden je doneert. Zo zorgt elke verkochte kaart voor 1 schoolmaaltijd, een shopper voor 20 en elk Good Food Book voor maar liefst 40 schoolmaaltijden. Die maaltijden gaan via het WFP naar schoolkinderen in Malawi, een van de armste landen ter wereld.

 

over het World Food Programme
Het WFP is de grootste humanitaire organisatie van de Verenigde Naties. Wist je dat het WFP elk jaar 20 miljoen kinderen in 60 verschillende landen helpt? Met eten en onderwijs geven we kinderen een kans op een betere toekomst!

WFP

 

merk

logo en lettertype

Good Food Book

het allergoedste kookboek!

resultaten

in cijfers

>2.000.000

maaltijden voor het WFP!

>50.000

verkochte kookboeken


Verder praten over dit project?

Bel 030 230 80 20 en vraag naar Hans, vindt ‘ie leuk!

terug naar overzicht