Plek voor ideemakers

Bureau

Merkmakers & campagnebouwers

Plek

flex- & vergaderplekken

Café

koffie & boterhammen

Wij van WC-Eend

Het was de allerleukste pay-off van een aantal jaar geleden: ‘Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend’. Schaamtelozer kon het niet, dit was reclame in zijn puurste vorm. Wij vinden onszelf het allerbeste, dus koop ons, koop ons!

Maar nu Heineken. Heb je de nieuwe commercial nog niet gezien, bekijk hem dan even. Heineken die mannen adviseert niet te veel bier meer te drinken? Zodat Heineken… eh… niet te veel bier verkoopt? Is er een interne MVO-meeting geweest waarop Heineken-mensen elkaar bezwoeren dat ze hun verantwoordelijkheid nu eens moesten nemen? Ze gingen het volk tegen zichzelf beschermen! Minder is beter! De bierconsumptie moet natuurlijk niet de spuigaten uitlopen. Drie bier is genoeg.

 

 

Zijn ze aan het jokken?

Trappen we daarin? Of wil Heineken via deze slinkse omweg sympathiek gevonden worden en zo toch méér bier verkopen? Kortom, de hamvraag is en dat geldt eigenlijk voor alle reclame-uitingen: geloven we Heineken? Consumenten zijn niet dom. Gejok, gesjoemel en draaikonterij worden afgestraft. Al is het maar op social media.
Op je geloofwaardigheid moet je zuinig zijn. Roep niks wat je niet kan waarmaken. Wil Heineken echt dat we verstandiger met alcohol omgaan? Of is dit een goudgele variant op ‘greenwashing’ (zo heet het als een bedrijf zich ‘groener’ voordoet dan het is)?

 

Wij van WC-Eend.. Uh.. Heineken..

 

Het water-kwartiertje

Op Heineken.nl vind je onder het kopje ‘enjoy responsibly’ heel veel informatie over verantwoord en verstandig met alcohol omgaan. Onder ‘acties’ staat bijvoorbeeld de waterpauze-actie. Tijdens alle door Heineken gesponsorde evenementen is er minimaal 1 pauze van 15 minuten waarin aan de bars gratis water wordt uitgedeeld. Zo benadrukt Heineken de boodschap dat je door af te wisselen met water je vochtbalans op peil kunt houden en minder snel drinkt.
Hmmm. Klinkt toch best goed. Tot we lezen dat Heineken deze waterpauze-actie organiseert op het eiland St Lucia… Tja. Of ze daar nou de wereld mee gaan redden van alcoholmisbruik?

 

Die domme mannen toch…

Er valt ons nog iets op. De mannen in de tv-spot denken grijnzend dat ze van bier drinken cooler worden en makkelijker een vrouw versieren. Er is er geen een die zegt: nou, je moet wel een beetje op je benen kunnen blijven staan. Best een beetje dommig. De vrouwen in de spot zijn de slimmerds, zij weten wel beter. Ze nemen een dronken vent echt niet mee naar huis, ‘die kan toch niks meer’. Probeert Heineken hier stiekem een wit voetje te halen bij de vrouwen..? Om de bierconsumptie onder mannen omlaag te schroeven, maar bij vrouwen op te krikken?

Wie het weet mag het zeggen. Wij vonden de communicatie in het WC-Eend-tijdperk in elk geval pas echt heerlijk helder!