Plek voor ideemakers

Bureau

Merkmakers & campagnebouwers

Plek

flex- & vergaderplekken

Café

koffie & boterhammen

Er was eens…

…een goed verhaal


‘Wauw, die táárt. Maken jullie die zelf?’
‘Nee, die worteltaart is van Jeroen, van The United Cakes. Hij werkt eigenlijk voor G-Star maar taarten bakken is zijn hobby.’ ‘Leuk verhaal! Doe mij maar een stuk!’ Ze pakt een krant en loopt naar buiten.

 


Echt waar

Verhalen vertellen. We doen het al honderden jaren. Denk aan sprookjes, met een duidelijk begin (‘er was eens’) en einde (‘ze leefden nog lang en gelukkig’). Tegenwoordig gaan we een stapje verder. We willen het verhaal achter een product, bedrijf of persoon weten. Heb je geen verhaal? Onmogelijk, iedereen heeft een verhaal. Maar hoe zorg je nu dat jouw verhaal interessant of leuk is? Dat het doorverteld wordt? Zomaar iets verzinnen, daar trappen we niet in. Het moet waargebeurd zijn. Echt en puur.


Doorvertellen

Zo ken ik een moderne, jonge vrouw: Daphne. Daphne heeft een dochter van tien. Haar dochter heeft veel vriendjes en vriendinnetjes waar ze vaak mee speelt. Ze gaan naar de speeltuin of doen een spelletje. Tussendoor krijgen ze een snoepje van één van de ouders. Hier genieten ze allemaal van. Of nou ja, bijna allemaal.

Het meisje mag deze snoepjes of koekjes niet. Ze is allergisch. Ze kan niet tegen gluten en lactose en krijgt ‘jeuk’ van melk. Snoep of koek zonder deze ingrediënten? Nergens verkrijgbaar. Dus neemt Daphne het heft in eigen hand. Ze begint cakejes en taart te bakken, brownies zonder melk. Allemaal lactose- en glutenvrij. Voor haar dochter.

Wat blijkt? Er zijn meer ouders met allergische kinderen. Of de ouders zijn zelf allergisch of ze kennen iemand die allergisch is. Allemaal willen ze de cakejes en de taarten. Daphne besluit een winkeltje te beginnen, zodat iedereen van dit lekkers kan genieten. Ze noemt het ‘Rose and Vanilla’ en vestigt zich aan de Amsterdamsestraatweg. Vlak naast O-café.


Eerlijk

Nog bekender is het verhaal van Tony. Je weet wel, van die chocoladerepen. Tony verkoopt 100% slaafvrije chocolade. Dat doen ze door de cacao rechtstreeks in te kopen bij boeren in Ghana en Ivoorkust. Dat het in de chocoladewereld nogal ongelijk verdeeld is (veel cacaoboeren krijgen niet wat ze verdienen), laat Tony zelfs zien in de repen. Waar je bij andere merken keurig rechte blokjes chocola krijgt, zijn ze bij Tony schots, scheef en… Juist ja: ongelijk.

 

Tony_reep
© afbeelding tonyschocolonely.com

 

Slim bedacht. Of nee, het is niet bedacht. Dat maakt dit verhaal nu juist zo goed. Storytelling anno 2016. We willen echte, eerlijke verhalen. We willen het horen als je succes hebt, maar ook als het minder gaat. Alles willen we van je weten. En het liefst natuurlijk met een happy end.

 

In geuren en kleuren

Om een lang verhaal kort te maken. Heb je nog geen verhaal? Zorg dan dat je er één krijgt. Het maakt jouw bedrijf of product echter, menselijker en tastbaarder. Heel toevallig houden wij bij O erg van verhalen. Alle producten uit O-café hebben ook een verhaal. Groot, klein, leuk of iets minder leuk. Ben je nieuwsgierig naar een verhaal? Kom langs, neem plaats op onze grote rode bank en vraag één van onze barista’s er een te vertellen. Doen ze graag. In geuren en kleuren. Vertel jij het dan weer door?

 

geurenenkleuren

 

En stel nou. Jij wilt ook je verhaal vertellen. Maar je weet niet zo goed hoe. De allerbeste verhalen-vertellers werken bij O-bureau. Serieus, je hangt aan hun lippen. En weet je? Ze helpen graag met het vertellen van jouw verhaal. Mét happy end.