Plek voor ideemakers

Bureau

Merkmakers & campagnebouwers

Plek

flex- & vergaderplekken

Café

koffie & boterhammen

Waarom je echt geen ‘gewoon’ kopje koffie krijgt

Waar begin je als je bedenkt: ‘Ik wil een koffiebar openen!’ Pfoe… Alles begint met inspiratie. Je gaat eens kijken bij het zaakje in je eigen buurt, hoe hebben ze het daar ingericht? Je kijkt eens op het interweb naar mooie plaatjes van koffiebars over de hele wereld, Melbourne, Seattle, Stockholm, London. Dan ga je een weekend naar Amsterdam, Antwerpen en Berlijn, stuiterend van koffiebar naar sapbar naar theehuis naar biergarten. Wauw, wat is er veel te vinden! De leukste tafeltjes en stoelen, een fijne kleur, een indrukwekkende bar, een vette espressomachine, wat een keuze.

 

Topkwaliteit? Of toch gewoon huismerk?
Maar de belangrijkste vraag is: welke koffie zit er straks dagelijks onder mijn nagels?! Hang ik een lichtbak aan de gevel van Illy, Douwe Egberts, Lavazza? Dat zijn bekende merken, dus weet iedereen meteen dat ik koffie verkoop! Of ga ik voor makkelijk en goedkoop en kies ik een huismerk van de groothandel? Of is het toch een beter idee om iets meer te betalen voor mijn kilo koffie van hoge kwaliteit, die echt wel lekkerder is?

 

Huh?! Nóóit van gehoord!
Lekker of beter nog, de lekkerste koffie! Dat is wat we willen bij O-café. Omdat Nederland niet echt tussen de Kreeftskeerkring en Steenbokskeerkring ligt en hier dus geen koffie groeit, gingen we op zoek naar een mooi Nederlands koffiemerk dat hoge kwaliteit koffie levert, ook wel Specialty Coffee genoemd. We houden in ons achterhoofd dat we graag het verhaal vertellen over wat we doen bij O. We kwamen het Amsterdams-Ethiopische merk Moyee Coffee tegen, of beter gezegd: Moyee kwam óns tegen in onze zoektocht naar de lekkerste koffie. Zij konden ons FairChain koffie aanbieden uit Ethiopië. FairChain? Huh, heb jij daar weleens van gehoord? Hee, dachten wij, daar moet een verhaal achter zitten!

 

Het kan nog veel fairder
Moyee Coffee wil een betere kwaliteit koffie toegankelijker maken voor iedereen. Maar dat niet alleen. Ze streven naar een radicale verandering in de keten. De koffieketen zit nu namelijk behoorlijk oneerlijk in elkaar. Veel mensen weten dat niet, je drinkt je dagelijkse kopje koffie, kijkt soms eens op het pak dat je gekocht hebt en ziet een groen kikkertje, een zwaaiend Fairtrade poppetje of de letters UTZ. FairChain gaat net wat verder dan deze keurmerken. Momenteel wordt er in westerse landen veel verdiend aan koffie. Maar liefst 85% van de euro’s die jij betaalt, gaat naar westerse landen. Er blijft dus maar 15% over voor de landen waar de koffie vandaan komt… meestal ontwikkelingslanden die veel ontwikkelingshulp krijgen. Een koffieboer in Ethiopië zei eens tegen de oprichter van Moyee: ‘Als we alle koffie hier branden, dan hebben we geen ontwikkelingshulp meer nodig!’
FairChain streeft naar een eerlijke 50/50 verdeling. Dit doet Moyee Coffee door de groene bonen lokaal te branden. Dit levert de koffieboer 300% meer op dan wanneer de bonen groen worden geëxporteerd naar het Westen.

 

Revolution In A Cup ‘Short’ from Moyee Coffee on Vimeo.

 

O-café is verhalen-verzamelaar
O-café kiest voor de mooiste verhalen, voor de beste kwaliteit, voor lokaal en voor merken die het net even anders doen. Voor producten die je niet bij elke horecazaak tegenkomt. Dus hebben we wél ginger beer, maar geen Coca-Cola. Dat dit niet de makkelijkste weg was, wisten we van tevoren. Je moet mensen vertellen wat je doet, wat je op de kaart hebt staan. Dat past perfect bij O! Welk reclamebureau is nou ook een vergaderlocatie én koffiebar in één? Ons verhaal vertellen we dan ook graag. Helemaal omdat het zo’n lekker verhaal is!