Plek voor ideemakers

Bureau

Merkmakers & campagnebouwers

Plek

flex- & vergaderplekken

Café

koffie & boterhammen

Hoeveel van deze tekstclichés gebruik jij op je website?

Clichés kunnen er niks aan doen. Dat zijn ook maar onschuldige zinnen die ooit voor het eerst zijn verzonnen. En ze sloegen aan! Andere mensen namen het cliché over en zo ging het cliché aan zijn eigen succes ten onder. Deze laatste uitdrukking hebben wij trouwens ook niet zelf bedacht, maar hij is goed. Dus namen we ‘m over.

 

Maar je kunt ‘t het cliché dus niet kwalijk nemen. De echte boosdoener is de tekstschrijver. Die uit luiheid of creatieve armoe een tot op de draad versleten uitdrukking pakt en afstoft. Of is het de opdrachtgever die de tekstschrijver dwingt alleen maar clichés uit te kramen. Kom in verzet. Laat clichés met rust! Clichés zijn slaapverwekkend, niet onderscheidend en ach, ronduit komisch eigenlijk. Laten we kijken naar 3 te vaak voorkomende clichés in webteksten.

 

cliché 1
‘kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel’

Noem ons naïef, maar wij gaan er vanuit dat vrijwel iedereen zijn best doet om kwaliteit te leveren. Kwaliteit is basic. Dus niet onderscheidend; het is een verkooppraatje en daar zijn de meeste mensen allergisch voor. Als iedereen nou eerlijk was in zijn teksten, dan had het weer wél zin. Dat zou verfrissend en zéker onderscheidend zijn: ‘wij leveren gemiddelde producten, niet geweldig, maar ze kunnen ermee door.’ Of, we noemen geen namen: ‘wij verkopen rommel, maar daarom kost het ook geen drol.’
We horen ’t je al zeggen: maar wij leveren écht kwaliteit! Natuurlijk kunnen je producten ook van topkwaliteit zijn. Dan kun je vast heel goed uitleggen waardoor dat komt. Daar word je tekst veel eigener en sterker van. Er kan natuurlijk nog veel meer hoog in het vaandel staan, ‘service‘ is ook zo’n clichématig voorbeeld.

 

cliché 2
‘de klant staat centraal bij ons’

Ineens dook dit zinnetje overal op. In de meeste gevallen werd het gebracht als een grote stap voorwaarts. Banken zeiden het, ziekenhuizen, restaurants… Het is a. niet waar of b. we mogen het hopen. Het is niet waar omdat het bij 99% van de bedrijven onder de streep draait om winst maken. Om de eigen bankrekening. Zijn we nu te cynisch? Dan is ons antwoord op deze clichézin: we mogen het hopen. Natuurlijk staat de klant centraal, de gast, de patiënt! Wij worden daar een beetje wantrouwend van. Wie stond er voorheen dan centraal? De klant centraal zetten klinkt als de titel van een geheime interne presentatie in een verandertraject: ‘we gaan nu de klant dan toch maar eens centraal zetten…’
We horen ’t je zeggen: maar ik wil de klant écht laten voelen dat ie belangrijk voor je is. Denk na. Het kan stukken origineler. Bij O vragen we aan het eind van een presentatie: ‘verkering?’

 

cliché 3
‘we zijn een jong en dynamisch bedrijf’

Tja. Het klinkt hard, maar als je zoiets over jezelf schrijft, is het waarschijnlijk wishful thinking. Je wilt het graag en je denkt: als ik het maar hard genoeg roep, trapt er vast wel iemand in. Het is net als die vrouw die van zichzelf zegt: ‘ik ben een gek mens hoor’ of die man die zegt: ‘ik kan heel goed luisteren.’ Het is óf niet waar óf wel maar dan is het een beetje sneu om het van jezelf te zeggen.
We horen ’t je denken: maar wij zijn écht jong en dynamisch. Er is een manier het toch op je website te krijgen zonder dat je jezelf overschreeuwt. Je laat het iemand anders zeggen. Vraag klanten om recensies van je bedrijf, je product, je medewerkers. Als je geluk hebt en je bent écht jong en dynamisch, is er vast wel iemand die het zegt.