Plek voor ideemakers

Bureau

Merkmakers & campagnebouwers

Plek

flex- & vergaderplekken

Café

koffie & boterhammen

Grijp je sitebezoeker bij z’n kladden

Lezen op een website? Liever niet. Websitebezoekers scannen, scrollen en snacken. Dus moet je hard je best doen om je verhaal over te brengen.

 

Voorkom wegklikken

Je hebt een paar seconden de tijd om aan je webbezoeker je (nut) te bewijzen. Ook al is je bedrijf voor jou je lust en je leven, je websitebezoeker heeft daar weinig boodschap aan. Dus moet je tekst op scherp staan. Anders: bounce!

 

Tip 1: verklap de clou

Begin meteen met de kern van de zaak. Zeg wat je wilt zeggen! Niet één keer, maar elke alinea opnieuw. Een bezoeker komt namelijk met een vraag op je site. Hij wil iets kopen, je werk bekijken of bijvoorbeeld hulp bij een probleem. Zijn ogen schieten heen en weer op zoek naar het antwoord op zijn vraag. Probeer niet grappig te zijn of eindeloos sfeer te creëren.

Dus niet:

“U weet als geen ander dat uw medewerkers van groot belang zijn voor het succes van uw bedrijf. U doet dus uw best om uw mensen zo goed mogelijk de ruimte te geven om zich te ontwikkelen. Want een tevreden medewerker is een goede medewerker, eentje die betrokkenheid toont. En betrokkenheid is een belangrijke factor als het gaat om ziekteverzuim.”

Maar bijvoorbeeld:

“U zorgt goed voor uw medewerkers. daar hoort ook het terugdringen van ziekteverzuim bij. Als medewerkers zich betrokken voelen bij hun werk, melden ze zich minder vaak en minder lang ziek. Daarmee kunt u dus verschil maken!”

 

Tip 2: korte én lange zinnen

Vaak hoor je dat je schrijvend voor websites je zinnen zo kort mogelijk moet houden. Maar dan word je gek. Kort is niet altijd beter. Je moet het afwisselen. Je merkt het al. Alleen maar kort is irritant. Wat ons betreft kun je kort en lang beter afwisselen. Dan krijg je een mooi ritme, dat prettig leest. En dat werkt!

 

Tip 3: gebruik kopjes

Met tussenkopjes boven elke alinea maak je je tekst scroll- en scanbaar. Maak het inhoudelijk steekhoudend: elk tussenkopje maakt de inhoud van de alinea eronder duidelijk. Het mag dus best wat aan de droge kant zijn! Probeer het zo te doen dat ook de koppensnellers je verhaal meekrijgen: alle koppen bij elkaar vormen de rode draad van je verhaal. Dit vraagt dus een andere tactiek dan wanneer je schrijft voor print. Bij print is het slim om lezers te betrekken met een prikkelend kopje. Door ze nieuwsgierig te maken, ‘trek’ je ze het verhaal in. Dat kan in een webtekst ook, maar beperk dat tot je blogs of langere artikelen. Je webteksten over producten, oplossingen en producten kunnen beter glashelder zijn. Lezers willen liever niet te veel moeite doen.

Dit ging vooral over de opbouw. Nieuwsgierig hoe je ondanks deze ijzeren wetten tóch aantrekkelijke teksten schrijft? Lees dan onze blog met schrijftips!